Wednesday 18 April 2012

smile =)


Did you know?

8 kebaikan senyum..
  • Smile meningkatkan system imun – apabila kita senyum, fungsi imun menjadi bertambah baik, kemungkinan kerana pada ketika kita senyum , kita lebih tenang dan relaks.
  • Smile mengurangkan sakit – kajian mendapati, senyum membebaskan endorphin, penahan skit semula jadi dan serotonin.
  • Smile melegakan stress – senyum membantu kita daripada nampak lesu dan tidak bersemangat. Ambil sedikit masa dan cubalah ukir senyum. Stress akan berkurangan dan anda akan lebih bertenaga.
  • Smile menurunkan tekanan darah – tahukah anda, apabila kita senyum, tekanan darah kita akan menurun? Jika ada alat mengukur tekanan darah di rumah, cubalah sendiri.
  • Smile menjadikan wajah awet muda -  otot-otot muka yang kita gunakan untuk senyum membuatkan kita kelihatan muda.cukup dengan menghiaskan wajah anda dengan senyum sepanjang hari. Wajah anda akan kelihatan berseri-seri.
  • Smile menjadikan kita Nampak anggun – kita lebih tertarik kepada orang yang wajahnya tadak lekang dengan senyuman. Wajahnya lembut dan anggun, tanda mesra.maka kita lebih terdorong untuk berurusan dengan orang sebegini..
  • Smile menukar mood kita – di kala kita sedang berduka, cubalah melakar senyuman. Senyum boleh ‘menipu’ tubuh kita untuk membantu kita menukar mood menjadi llehib ceria.
  • Smile akan berjangkit – apabila kita senyum kepada orang lain, mereka tentu akan membalas senyuman kita. Apabila semua orang terseyum, rasa gembira secara automatic akan muncul. Maka wujudlah suasana yang membahagiakan dan menyihatkan..senyum,tak perlu kata apa-apa..
Sebagai Tambahan..

8 kebaikan ketawa..
1.    Mengurangkan risiko sakit jantung
2.    Mengurangkan stress
3.    Membaiki pernafasan
4.    Baik untuk bahagian perut
5.    Melonjakkan system imun
6.    Tidur yang lena
7.    Ubat penahan sakit
8.    Beberapa manfaat kesihatan psikologi

Rehat sebentar, jom same2 senyum.. =)
Seorang anggota polis masuk ke dalam bilik mayat sebuah hospital untuk menyiasat punca kematian tiga lelaki. Selepas memeriksa mayat-mayat, dia bertanya kepada penjaga bilik mayat berkenaan.,
Polis : mengapa ketiga-tiga mayat ini mati tersenyum?
Penjaga : lelaki pertama sedang bersanding, tiba-tiba dia mati diserang angin ahmar , lelaki kedua pula dikhabarkan menang loteri dan tak sempat menjamah duit kemenangan itu..dia di serang sakit jantung. Lelaki ketiga pula mati di sambar petir..
Polis : haa,mati di sambar petir pun boleh tersenyum lagi?
Penjaga : masa tu, dia ingat orang sedang tangkap gambarnya!

1 comment: