Sunday 22 April 2012

aQIdAh..


A.PENGERTIAN IMAN

Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada ALLAH dan rasulnya, dan kepada kitab al-quran yang telah diturunkan kepada rasulnya (Muhammad saw), dan juga kepada kitab2 suci yang telah diturun dahulu drpd itu.Dan sesiapa kufur kepada ALLAH, malaikat2nya,kitab2nya,rasul2nya, dan juga hari kiamat .Maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yg amat jauh. (an-Nisa:136)

1. MENGENAL ALLAH TAALA ; mengenalnya melalui nama-nama, sifat2nya, bukti kewujudannya dan fenomena keagunannya.
2. MENGENAL  ALAM GHAIB ; mengetahui kewujudan malaikat, syaitan, jin dan sebagainya.
3. MENGENALI KITAB ALLAH ; yg diturunkan bagi menentukan tanda2 kebenaran  dan kebatilan, baik-jahat, halal-haram.
4. MENGENALI PARA NABI DAN RASULNYA; yang diutuskan untuk menyebarkan dakwah/hidayah dan memandu manusia kepada kebenaran.
5.MENGENALI HARI AKHIRAT ; peristiwa hari kebangkitan, dosa, pahala, syurga dan neraka.
6.MENGENALI QADAK DAN QADAR ; yg menjadi landasan sistem alam sejagat terhadap makhluk dan pentadbirannya.

Nabi saw bersabda ; “Demi ALLAH tidak beriman, Demi ALLAH tidak beriman, Demi ALLAH tidak beriman, para sahabat bertanya;”siapa wahai Rasulullah? Jawab Baginda : “Orang yg jiranya tidak selamat drpd kejahatanya..” (sahih al-Bukhari)

 
B.KEPENTINGAN IMAN

1. sesungguhnya MENGENALI ALLAH secara tabienya akan mencetuskan perasaan yg bijaksana, membangkitkan rasa kebaikan melatih kebolehan bermuraqabah.
2. sesungguhnya MENGENALI MALAIKAT seolah2 mengajak kamu berkerjasama dengan mereka dalam usaha kebenaran dan kebaikan.
3. sementara MENGENALI KITAB-KITAB ALLAH menjadikan seseorang arif dengan manhaj yg berpandukan sebagaimana yg telah digariskan oleh ALLAH kepada manusia.
4. manakala MENGENALI PARA RASUL bermaksud dapat menjejaki langkah mereka, berperlakuan dengan akhlak mereka dan meneladani mereka.
5. seterusnya MENGENALI HARI AKHIRAT merupakan pemangkin yg kuat untuk seseorang melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan.
6. akhir sekali MENGENALI QADAR pula akan membekalkan seseorang dgn kekuatan dan keupayaan untuk berhadapan dgn segala halangan dan kesusahan..

Maka sesiapa tidak berhubung dgn ALLAH, hubungannya dgn alam turut terputus.Ruhnya menjadi asing dgn alam dan segala yg lahir drpd ALLAH.

Dia tidak akan berasa tenang dan bahagia di dunia dan di akhirat.Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukku, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta..(Toha;124)

No comments:

Post a Comment